The 'pengantin baru' club

Friday, December 11, 2015

♥assalamualaikum

aahh pretty

Musim cuti sekolah memang selalunya penuh dengan jemputan kahwin. Ada masa kita tak dapat nak datang disebabkan jarak, kerja ataupun masalah peribadi yang tak dapat dielakkan. Tapi takpe, banyak masa lagi kita boleh jumpa kan? Ada orang datang masa kenduri je, tapi lepas tu dia tak datang jumpa dah. Biasalah tu. Kalau tak dapat datang masa kenduri kawan, its ok jangan rasa bersalah sangat. Kita cover balik dengan sentiasa bertanya khabar dan melawat sekali sekala. Kenduri sehari dua je, tapi berkawan selamanya kan? 


Hadiah pengantin baru


Selain daripada periuk nasi, oven, jam dinding, frame gambar, pembakar roti, dapur gas, nasihat pun dikira sebagai hadiah juga kan? Mungkin sebenarnya nasihat lah hadiah yang paling baik sebab walau berapa ramai orang bagi hadiah sama pun, kita tetap boleh guna semua. Cadar tilam pun sama juga actually. Haha Tips, kalau tak tahu nak bagi hadiah apa bagi la cadar. Sebab seriously, memang berguna. Kalau rami orang bagi lagi bagus sebab boleh tukar-tukar. Periuk nasi banyak-banyak last-last passing dekat sedara mara juga. Huu..But thank you for the 'periuks', nenek and i are happy to use it. Hehe


Aku baru je kahwin 7 bulan, alhamdulillah. 
I don't have much advice to give but i think these few tips can be useful.


Jaga aurat dan batas pergaulan

Guys, please, no more bertepuk tampar dengan bukan mahram. Kalau kelakar sangat tepuk meja ok. Bertepuk tampar, bercuit-cuitan, bergurau-gurauan fizikal, all of that has to stop. Yes, stop immediatly. Its annoying and kinda suspicious. And you know kadang-kadang kita boleh rasa bila ada orang berminat dengan kita. So kalau dapat sense orang macam tu, stay away. STAY.AWAY. You'd think its a common sense, but not really. Tengok la drama melayu, itu jela plot dia.

Isteri kalau keluar rumah kena mintak kebenaran. Bukan lah nak kawal pergerakan kita sangat pun tapi lebih kepada nak mengelak fitnah. Tu kalau keluar rumah, how about texting? Privasi suami isteri ni subjektif, kita ada definition masing-masing. Tapi aku prefer mintak kebenaran bila nak contact kawan lelaki, takpun bagitahu dia siapa dan untuk apa. I do it as a symbol of my respect for him. Aku nak dia tahu siapa yang aku contact dari mulut aku sendiri, bukan orang lain supaya tak ada ruang sikit pun untuk dia rasa syak. Tapi ikut lah kehendak suami/isteri masing-masing. Mungkin lelaki/perempuan lain rasa rimas bila semua benda nak bagitahu dia kan? Who knows.

Kurangkan keluar malam. 

Malam ialah masa untuk keluarga. Pagi kita dah kerja, malam pula lepak dengan kawan siap makan sekali. I don't know bout you, but i enjoy having dinner with my husband. Kalau dapat tahu dia balik lambat, my heart sank a bit..takut kena makan sendiri. Namun begitu, kita perlukan kawan dalam hidup. Masa baru pindah rumah nak kemas-kemas dulu, kawan-kawan lah yang datang tolong. So spend some time with them once in a while, tanya khabar, ajak keluar. Takpun ajak lah semua datang rumah. Jamu makan sikit. 

Tips, organize house parties for close friends. Best apa? Dapat update life masing-masing dan practice skill memasak sekali. hihi 

25 tahun kira remaja juga kan? heheh

I watched a video about a married couple yesterday. Lelaki tu cakap sesuatu yang sangat eye opening. Walaupun simple tapi kita selalu terlepas pandang. Dia kata masa awal-awal dulu dia tunjukkan perasaan sayang dekat isteri dia dengan cara yang dia nak disayangi. Dia kata dia suka disayangi dengan cara 'physical touch' dan 'words of affirmation', jadi dia layan isteri dia dengan actions yang berkaitan dengan cara tu. Tapi lepas tu dia sedar yang isteri dia suka cara 'quality time' dan 'receiving gifts'. Jadi sebelum ni isteri dia tak rasa disayangi pun walaupun dia dah buat macam-macam. 

Kan? See..kita kena kenal pasangan masing-masing. Most of the time memang kita akan layan orang lain dengan cara yang kita nak dilayan. But in this case, emm mungkin bukan keputusan yang paling bijak. Nanti kita yang penat curahkan semua kasih sayang tapi dia tak rasa disayangi pun. Amazing. Mungkin ni lah antara punca suami isteri argue kan? Perempuan selalu rasa tak disayangi dan lelaki selalu rasa tak dihargai. Well now we know why.

Aku selalu cakap pasal ni dan aku akan teruskan; ikhlas, redha, dan tawakal. Apa pun yang kita buat, samaada kerja atau hubungan kita kena jaga semua ni. Dari keihklasan datang kesungguhan, dari redha datang rasa bersyukur, dan kita tak boleh tawakal tanpa usaha. Perkahwinan sama macam membina masjid. Cliche kan? tapi kita mungkin tak faham maksud tersirat disebaliknya. Kita bina masjid untuk beribadat, jadi rumah tangga pun sama. Perkahwinan yang kosong tanpa ibadat mungkin takkan ada keredhaan di dalamnya. Jadi, walau siapa pun diri kita dan apa pun dosa kita sebelum ni..lepas kahwin kita cuba banyakkan beribadat bersama pasangan masing-masing. Moga-moga Allah lindungi ikatan kita sampai syurga.

You Might Also Like

0 ♪♬♪♪♬ Comments

Tell me what you think about this post