Cobaan dunia online

Monday, May 13, 2013


♥ assalamualaikum 



Aku banyak habiskan masa melayan internet, ofkos. Tak payah buat statement pun orang tau. Huahua..Aku suka tengok, suka baca telatah orang. Daripada status update, daripada komen-komen dekat fb dan youtube, kita boleh agak perangai orang. Diulang sekali lagi, AGAK. Kita tak tau perangai dia yang sebenar-sebenarnye, tapi boleh agak aje lah. Tengok telatah orang dekat internet ni sangat menghiburkan sebenarnye, dan sangat mendidik juga.





Tempat melatah






Internet ni boleh jadi tempat-tempat orang melatah berkumpul. Kadang-kadang aku pun tumpang melatah sama. Tapi lepas baca banyak status orang lain, baca banyak bahan yang di-share dan komen-komennya, sekarang aku decide untuk jadi lebih sabar. Aku kaji dulu (yang penting-penting la) lepas tu baru join conversation. Aku cuba untuk tak jadi emosi dan cuba tulis benda yang baik-baik je. Terutamanya bila dengan kawan sendiri. Takut-takut kalau berbeza pendapat tu boleh jadi bahan tarik muka.



Dulu aku emosi sangat. Aku pernah bertikam lidah dengan orang sebab tak sama pendapat dalam isu kalimah Allah. Sekarang aku menyesal sangat. Aku malu. Sebab bila aku dah banyak membaca sekarang baru aku sedar betapa tah hape-hape nye perjuangan aku. Sangat memalukan. *sigh*








Bila masuk hal agama ni semua orang sensitif. Tapi bagus ke sensitif ni? Well i think it can be both ways. Tapi bila terlebih? Ahha Bahaya jadi terlebih sensitif bila tak cukup ilmu. Tapi tu la masalah kita semua. Kita rasa ilmu kita dah cukup dah nak bercerita pasal hal hukum hakam Allah, tapi sebenarnya? Haa tepuk dada tanya iman. Lebih baik kita dengar pendapat orang yang lebih berilmu. Nak kongsi pendapat, nak kongsi ilmu agama boleh. Tapi tak boleh terlalu emosi dengan hukum, sebab kita tak pandai. Tak belajar hal hukum dalam-dalam. Kalau nak cakap jugak, jangan emosi..cakap baik-baik. Takut tersalah cakap boleh jadi dosa besar. Ingat hukum boleh buat main? Haa..Nauzu billahi min zalik. 




Lepas tu jangan hina ulama, bahaya. Ulama ni tak sama macam kita. Masa kita sibuk tidur, dia bangun buat solat tahajud. Masa kita baru nak belajar mengaji, dia dah katam al-quran. Jadi hati-hati ye. Aku sedih sangat bila ada orang samakan ulama dengan anjing dekat internet. Ustaz pun kena jugak kadang-kadang. Kesian ustaz, ustazah..kesian ulama. Tapi kesian lagi orang yang menghina tu kan? Kesian..  




Huruf  'kha'




Tokoh ulama Islam dulu-dulu, sepanjang hidup belajar hal agama. Ustaz-ustaz dan para ulamak sekarang pun banyak refer keputusan ulama zaman dulu. Tapi yang sedihnya, orang sekarang ramai yang bila banyak membaca sikit, banyak pergi kuliah sikit, banyak dengar ceramah sikit, dia dah mula dah nak hentam orang. Bahaya ye. Kalau nak hentam orang boleh, tapi kena ada lesen lah. Kena ada background ilmu yang kukuh. Kalau takde, jangan hentam-hentam, cakap baik-baik, kongsi yang baik-baik aje ye. Itu yang terbaik. Jangan marah, jangan hina orang lain. Kalau orang tak tahu, tapi kita tahu, kita ajar la dia. Jangan hina dia macam Pak Abu gelakkan pendekar bujang lapok yang baru nak belajar jawi. Rupe-rupenye dia pun tak tahu juge.








Ni lah dugaan dan cabaran dunia online yang paling besar. Pantang nampak yang salah, terus nak hentam..terus nak share. Merbahayee...siang malam berjaga-jaga. But a gentle reminder, by saying all this, aku tak bermaksud pun nak act macam aku ni solehah, tak buat salah..No no. Aku cuma nak share pendapat dan nak saling ingat-mengingatkan diri sendiri dan kawan-kawan.

In fact, i always thought that i've made more mistakes than everyone else, past and present tense. Jadi sebab tu aku selalu nak cakap hal yang baik-baik (dalam blog/fb khususnya), bukan sebab nak memoyokan diri, walaupun selalu terasa poyo, huhu. Tapi mane lah tau, cakap/tulis benda yang baik-baik ni boleh jadi bahan untuk beratkan timbangan nanti. Hee Amin~



You Might Also Like

0 ♪♬♪♪♬ Comments

Tell me what you think about this post