priorities

Wednesday, April 10, 2013


♥ assalamualaikum 



People are not perfect, except for those granted by Allah. Jadi semua manusia mempunyai kelemahan masing-masing. Ada yang kelemahan dia jelas, ada yang tak jelas dan tersorok. Apa yang aku perasan dalam musim mengundi ni, semua orang attack kelemahan parti/individu yang dia tak suka. Well, aku terima keadaan tu. Sebab bila kita dah tak suka, apa pun orang tu buat kita akan nampak yang salah je. Itu habit. Tak ramai yang mampu kawal perasaan tak suka tu dan cuba berfikiran positive setiap masa. Nak-nak hal politik, memang susah nak jadi positive kan?




Memilih pemimpin




Ayah aku kata, kalau nak pilih pemimpin rujuk la al-Quran. Sebab al-Quran ni lengkap, semua ada. Kalau tak ada tu maksudnya tak lengkap lah kan. Hidup akan jadi mudah bila kita rujuk al-Quran. Tapi disebabkan gaya hidup kita tak cukup islamik, kita lupa. Kita selalu jadikan benda lain sebagai pegangan. Kita jadi lupa priority kita sebagai seorang muslim.





Priorities





Ada orang kalau nak pilih, dia tengok dari segi ekonomi, ada orang pilih dari segi agama. Nak kata parti tu bagus, tak jugak. Nak kata parti ni bagus, tak jugak. Tapi disebabkan kita kena pilih, kita pilih lah yang terbaik. Tapi terbaik bagi setiap individu tu lain, sebab priority setiap individu pun lain-lain.


Kita tak boleh paksa orang ubah priority masing-masing. Nak cuba pengaruh tu boleh, tapi cara kena betul. Bagi aku, walaupun aku ni taklah islamik mana (still struggle to be better everyday), priority aku tetap agama Islam. I mean, kalau aku nak pilih pemimpin, aku akan pilih pemimpin yang arif dalam hal agama. Tapi aku tak nak lah yang education dalam agama je tinggi, yang pakai serban tinggi-tinggi je..aku nak pemimpin yang beramal, yang tinggi budi pekerti.


Ada orang kata kita tak boleh ukur iman seseorang, tu kuasa Allah. Betul, tapi jangan jadikan tu alasan. Kita ada rukun islam, kita ada rukun iman kan? Kita ada sunnah-sunnah nabi yang boleh kita jadikan panduan. Jadi kenalah ikut panduan tu untuk buat keputusan. Bukan gunakan panduan tu untuk labelkan orang, untuk tuduh orang bukan-bukan, tak. Panduan tu kita guna untuk buat kebaikan, untuk buat pilihan.





Salah faham





Aku rasa ramai orang silap. Ada orang kata, orang islam ni, yang paling utama adalah keadilan, yang paling utama adalah nawaitu. Tapi sebenarnya yang paling utama bagi aku adalah berserah pada Allah. Hidup kena berpandukan al-Quran dan sunnah-sunnah rasulullah..itu yang paling penting sebab tu lah hadiah yang Allah bagi dekat kita. Hadiah yang tak ada cacat celanya.


Lagipun, keadilan tu subjektif. Nawaitu? Macam mana kita nak nilai niat? Niat tu bukan sesuatu yang kita nampak. Walaupun kita boleh zahirkan niat melalui mulut, tapi mulut boleh menipu. Hati? hati tak boleh menipu. Kita tak boleh baca hati orang kan? Hanya Allah yang tau. Jadi macam mana kita nak jadikan sesuatu yang subjektif tu sebagai titik penentu? Jadi solution yang terbaik, kita ikut je arahan Allah..semuanya akan jadi yang terbaik. Insha Allah.





now i know why she felt that way





Susah sebenarnya nak jadi dewasa ni. Orang dewasa kena buat keputusan. Nak buat keputusan tu bukan senang. Tapi kena buat jugak. Kita kena selalu buat yang terbaik, cuba ikut ajaran islam yang sebenar dan berserah pada Allah.


Apa pun yang berlaku, semuanya ketentuan. Menang kalah adat perandingan. Yang penting kita jangan lupa diri. Apa pun kita tetap cuma hamba Allah yang mencari keredhaan Nya, dunia dan akhirat. Walau apa pun yang berlaku, islam tu nombor satu, bangsa/parti/pandangan politik nombor 2. ok? :)





You Might Also Like

2 ♪♬♪♪♬ Comments

Tell me what you think about this post