kawan lama

Monday, April 15, 2013


♥ assalamualaikum 










Kita tak tahu hala tuju kita. Kita cuma berjalan atas laluan yang kita rasa betul. Sepanjang perjalanan kita akan jumpa macam-macam jenis orang. Orang yang lahirkan perasaan sayang, benci..semuanya perancangan Allah. Dulu saya tak faham makna hubungan. Dulu priority saya selalu salah. Saya selalu lebihkan kawan-kawan daripada keluarga. Saya selalu rasa kawan lah orang yang paling faham saya. Tapi sekarang saya dah tak fikir macam tu. Bagi saya, keluarga nombor satu. :)





Hubungan





Saya faham ada dua jenis hubungan dalam dunia ni. Hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia. Hubungan dengan Allah adelah hal masing-masing, tanggungjawab masing-masing (tapi masih perlu nasihat-menasihati). Tapi hubungan sesama manusia adelah tanggungjawab kita bersama.


Saya percaya, baik buruknya hubungan, sentiasa ada hikmahnya. Kawan-kawan yang menjatuhkan saya dan kawan-kawan yang membantu saya berdiri adelah sama penting. Sebab semua benda yang berlaku, pahit manis semuanya adalah rahmat dari Allah. Saya belajar dari kesilapan hubungan saya yang dulu untuk bina hubungan yang lebih baik hari ini. Kalau tak pernah jatuh kita takkan tahu cara nak berdiri kan?





Berserah





Saya nak jadi orang yang berserah. Walau apa pun yang berlaku dalam hubungan saya dengan sesiapa pun, saya nak sentiasa jadi orang yang bersabar dan bersyukur. Sebab saya tahu semuanya dah tertulis. Saya kena belajar terima semuanya dengan hati yang tenang. Tapi dalam pada masa yang sama, saya akan cuba jadi yang terbaik. Sebab saya cuma boleh control apa yang saya buat, apa yang saya rasa. Saya tak boleh control perasaan dan tindakan orang lain.










Ada banyak hubungan yang saya dah tinggalkan. Ramai kawan-kawan yang saya lupakan. Sementara, saya harap semuanya sementara. Saya tak pandai nak balancekan masa sangat, saya tak pandai balancekan hubungan, tu kelemahan saya. Saya tak reti sangat nak multi task. :b


Saya sentiasa harapkan hubungan yang terbaik dengan semua orang. Walapun saya letakkan keluarga di tempat yang teratas, tapi persahabatan tetap penting bagi saya. Saya akan sentiasa ingat orang-orang yang banyak membantu mematangkan saya. Suatu hari nanti, mungkin semua hubungan yang terputus akan terjalin kembali, atas nama silaturrahim..Insha Allah..



You can't control when people will come and go, but you can control your memories with them. Memories will stay within you as long as you want them to stay.



You Might Also Like

2 ♪♬♪♪♬ Comments

  1. yup.. family 1st.. dulu masa belajar selalu rasa kawan yg paling rapat.. but now bila dah kerja.. family tetap di sisi. :)

    ReplyDelete

Tell me what you think about this post