menghukum

Friday, October 21, 2011

assalamualaikum


I found this on FB. Ade orang share kat profile dia dan tup tup, disebabkan kekepohan FB yang semua benda nak bagitau orang, aku pun ternampak gambar ni dan bukak la link gamba tersebut.

Ape pandangan anda?

I'm not sure if the one who posted this on the first place was really trying to know "pendapat anda" or just trying to "mengaibkan orang pada sekala 4.5". Its a mystery. Ape pun orang asal yang post gambar ni katekan, kita tetap takkan tahu niat sebenar dia kan? Well well. .

Same goes as her. YUNA. Ouh cmon, tak perlu kot nak hitamkan mata. Jelas-jelas dah siapa. Yang rahib tu pun, oh cmon, tu bukan megan fox ke? Bukan sister sebenar pun. Atlist, letak la gambar real sister. Baru comparison tu make sense, kot.

Pendapat gua.


Bak kata Dr Airil, merangkap lecturer theory stucture aku, LIFE IS A PARADOX. Something like that. Kita tak mampu nak memahami isi hati orang lain, tak mampu nak jelaskan perbuatan atau niat orang lain selagi kita tak alami apa yang dia rasa. Betul tak? Dan mustahil untuk kita hidup sebagai dua atau 3 orang dalam satu masa yang sama. Mustahil, sangat mustahil. Jadi mustahil jugak lah untuk kita betul-betul faham kenapa orang ni atau orang tu buat benda ni atau benda tu. Kan?


What i'm trying to say is, ape hak kita (masyarakat) untuk letakkan hukum pada dia (in this case YUNA) dan melabelkan dia sebagai sesuatu yang sangat amat negative? Do we know why she was wearing that way? Kita tau apa isi hati dia? Rela ke tak rela ke dia? Dia berdoa tak tuhan ampunkan dosa dia setiap malam? Haa, kalau tiap-tiap malam dia menangis-nangis mintak ampun kat ALLAH, mesti kita rasa bersalah cakap macam-macam en? haha.

Sama macam bertudung dan tak bertudung, memang betul, menutup aurat itu satu kewajiban, tapi ALLAH itu maha mengetahui. Apa yang kita mampu buat hanyalah menasihati dalam cara yang terbaik apabila melihat sesuatu yang pada asasnya adalah salah. Dan. . . .penasihat itu perlulah ade sifat-sifat padi. Makin berisi makin ke tanah. Baru mudah nak diterima. Tapi org kita ni tak. Banyak lalang dalam kalangan kita. The hack, aku pun lalang jugak. Poyo tapi ape pun takde, ape pun tak boleh. haha

Aku tak cakap aku suka dengan style bertudung YUNA sekarang, tapi still, aku refuse untuk jadi orang yang suka melabelkan (dalam kes ni dari segi agama) sesuatu ikut apa yang dia nampak di majalah dan bla3. I used to be that kinda of girl who lives by the believe that "Cover buku mungkin tak dapat menggambarkan keseluruhan cerita, tapi melalui cover tu kita boleh atleast agak genre dan content buku tu." Tapi lama-lama, aku sedar ade kesilapan dalam statement tu. Which is, aku takkan tahu niat dan isi hati sesiapa pun dalam dunia ni selain diri aku sendiri. Dan sememangnya manusia ni adelah makhluk yang lemah, sebab? Sebab kita tak tau apa-apa pun. Nothing. Kita nampak ape yang DIA nak kita nampak je tanpa tahu kebenaran yang mutlak disebalik semuanya. So why act like we know everything?


Respect people dan jangan mudah label orang ikut apa yang kita nampak. 
Mata hanya nampak luaran, kita takde kuasa x-ray dan kita bukan psykik.

You Might Also Like

9 ♪♬♪♪♬ Comments

  1. asal ko tak der butang like hah??? aku nak like nih!!!

    well, dalam fb skrg, manyak mende orang nak kondem, pasal pemakaian tudung la, aku tak kesah orang nak cakap pasal cara pemakaian baju tapi kalau cara pemakaian tduung pun nak sangkal, habes la, sape lagi nak pakai tudung beb...kan??

    yang terbaru, kakak aku sendri post mende semua ni kat wall fb aku, aku tertnye2 la kan...well, aku cakap semua ni bergantung atas niat masing2...bukan kita pakai camtu, kita nak tiru gaya dorang, cara hidup dorang, tapi kakak aku cakap, ni semua cara halus dorang utk menyesatkan umat islam...aku da pening~~

    aku rasa masa mula-mula orang pakai camni, ada sangkut paut pasal nak menyesatkan orang ke? ntah la, lagipun, aku tak menggayakan sangat pun cara pemakaian tudung tu, jarang sangat melainkan ada function..ceh...function beb~

    dem~ aku da keliru tapi aku ttap pegang pada pndrian aku, semua bergantung atas niat!

    ReplyDelete
  2. kan? tapi akan ade orang yang akan sambung, niat tak menghalakan cara. The fuk, siapa kata siapa cuba menghalalkan ape2?
    haha. .mende la. .

    hm, semua org ade pendapat masing2. tapi hormat menghormati, kasih syg tu perlu ade kot. tak boleh la radikal dalam pemahaman sendiri.

    menghukum orang serta merta tu kerja tuhan. kita semua satu level, haruslah saling bantu membantu. tak ke gitu?

    ps: aku takde like. tp boleh je ko share kn kn? hahah ;DD

    ReplyDelete
  3. yes!!stuju dgn ayat jgn mudah label org

    ReplyDelete
  4. die nk compare kn yuna dgn megan fox je tu...

    ReplyDelete
  5. dia post ada gambar ni ada sekali description tak?

    kalau ada bercerita pasal tudung dia sama macam tudung sister,aku rasa dia patut pikir dua kali sebelum post.

    sebab macam yang kau cakap la,niat.Yuna niat mungkin nak tutup aurat,sister tu niat dia ape?kita pun tak tahu.kau tahu?tahu?lu tak tahu maa.

    dan kalau ada orang cakap niat tak menghalalkan cara,adakah pemakaian tudung macam ni diharamkan?

    dan sebelum aku post komen ni,aku search la kat google,trend tudung mana yang dilarang,dan takde pun tudung jenis ni?

    haiz.

    orang sekarang,macam macam.

    nasib baik gua tak high da.

    ReplyDelete
  6. anon: haha. .tak leh bla

    SK: takde caption. just "ape pendapat anda" hahah
    siap google en. bagus2. .ko high tak mse google tu?
    risau aku. .dah macam penghidu buah2an tegar dah kau semalam. hahaha

    ReplyDelete
  7. adeii.. baru baca post nie.. -.-"

    asal tutup aurat, it's ok.. ko tak suka taste gituh, senyap sudeyh... tapi siyes aku tak suka yg extremis yg pakai tudung pelik2..klu lawa x per..haha

    aku lebih PREFER yg normal, ie bawal, bawang,labuh, maggi goreng, erkk.. hehe

    apapon, niat mau betol, cara mau kena.. sekian.. wassalam.. ;p

    ReplyDelete

Tell me what you think about this post