Anak-anak dan masjid

Friday, July 12, 2013


♥ assalamualaikum 


I have a lot of experiences with children, sebab sepupu ramai. Macam-macam perangai ada. I love children..Aku suka gila budak-budak comel especially baby. Kalau dah budak besar aku tak layan sangat, but still, suka la. Hehe..Aku ni garang. Dengan adik-adik, dengan sepupu aku garang. Tapi bukan la garang tak semena. Kalau buat salah, bising terlebih, nakal terlebih, memang aku marah. Tapi marah aku pun bukannya stok maki-maki, pukul-pukul. Takdaq eh, aku baik kot..Ekhem. Macam Kak Ros lah, garang tapi sayang. Ewahh..hihi






Setiap kali pergi solat dekat masjid masa terawih, mesti ada budak-budak. Bagus kan? Nabi Muhammad SAW pun suka budak-budak datang masjid. Its a good environment to raise children. Tenang, tempat beribadat kan penuh berkat. Rumah Allah kan..mesti lah bagus untuk sesiapa pun. Tapi aku geram jugak lah bila parents tak hiraukan anak diorang. Kita bukan marah ke anak-anak tu, tapi kita wonder kenapa mak ayah dia tak tegur. Diorang tak takut ke orang lain terganggu? Tak rasa bersalah ke? Aku tak tau pandangan orang lain tentang perkara ni, but my family is a strict family. Walaupun kalau jauh dari rumah aku selalu buat hal sendiri, tapi family aku memang skema sebenarnya. We follow the rules. Macam tu lah aku dibesarkan sebenarnya, tapi aku yang degil. huhu 



Nawaitu



Mungkin ramai orang salah faham. Kadang-kadang kita bukan nak berfikiran negatif tapi kita nak timbulkan persoalan supaya dia berfikir balik. Kenapa dia bawak anak datang masjid? Untuk didik tentang adab, tentang ibadat, ataupun sebab tak ada orang nak jaga kat rumah. Probably mak dengan ayah nak solat jemaah tapi takde orang nak jaga dekat rumah jadi terpaksa bawak. That " terpaksa bawak " tu yang tak best tu. But still, kalau terpaksa bawak pun still bagus kalau masih bagi perhatian kat anak-anak. Tapi mostly, kebanyakan parents lepaskan aje anak-anak kat masjid. 






I know its ok to let the kids play as what Rasullulah SAW did. But i believe parents during that period were very strict and disciplined. Aku rasa lah, mungkin juga salah. Bagi aku alang-alang budak kecik tu dah ada kat masjid, kita ajar lah dia solat, kita ajar dia cakap pelan-pelan, aja dia kemas sejadah, kemas telekung. Sambil-sambil tu dia nak main kita biar lah, tapi kena pesan, "adik jangan jerit-jerit" "adik jangan lari-lari sangat ye" "Adik jangan kacau orang solat tau" . Tapi kalau dia nakal jugak, takpe lah..orang faham, budak-budak memang nakal. 



Haritu masa aku solat kat surau rumah, parents kebanyakannya buat tak tau je bila anak dia jerit-jerit, langkah al-quran dan sebagainya. They just let them do anything, they don't even say a word. Infact, makcik sebelah aku terpaksa balik awal. Tak sempat terawih pun sebab anak dia merengek-rengek nak balik. Its kinda sad. Budak-budak memang nakal, mengada..bukan senang nak kawal, bukan senang nak didik. Tapi anak-anak tanggungjawab kita, so we have to try. Anak-anak tu suci tanpa dosa, tapi kita tak. Jadi tanggungjawab kat masjid jangan ambil sambil lewa. Vah vah, dah macam segment anmun islamiah lah pulak kan. Poyo gila. huhu


Anyway, aku ada jumpa website yang menjawab soalan tentang hal anak-anak dan masjid. Take a look. Nanti-nanti mesti ada anak sendiri jugak kan? Belajar siap-siap. hihi (klik here)




You Might Also Like

0 ♪♬♪♪♬ Comments

Tell me what you think about this post