cerita berkaki

Friday, March 23, 2012

assalamualaikum

Stories travel. Ada yang travel laju, ade yang slow. .ade yang terus sampai ke destinasi yang sepatutnya ade yang bersimpang siur. Ade yang sesama cerita asal ade yang bertambah berkurang. Itu realiti. realiti manusia yang suka bercerita sebab bercerita tu medium bersosial. Kalau takda modal nak bercerita, susah nak berkawan, is it? 

Cerita tentang diri sendiri.

Akan ada satu masa dimana, sedang kita berlepak-lepak-an dan bertidak berkesahan tentang suasana sekeliling, tiba-tiba terdengar cerita yang amatlah tak sedap pasal diri kita sendiri, tak pun keluarga, tak pun kawan rapat. What do you feel? How do you respond? Or have you already got into this kind of situation? Does your hands suddenly got so cold and your heart starts pounding hard and a rush of anger flows so rapidly to your body?

Truth and lies

Kebenaran dan penipuan dah jadi hampir-hampir tak sepenting siapa yang menyebarkan cerita tu. Perasaan nak mengkaji kebenaran desas desus dan nasab-nasabnya belum muncul dalam diri sikit pun. Yang ada cuma kemarahan yang membuak-membuak, sedih, malu, takut, risau. . .keliru. .Ape nak buat? Siapa yang buat cerita ni? Kenapa buat macam ni?

'gossip girl' merata-merata.

gohsip girl xoxo

Girl code harus dikuatkuasakan


So you think only guys have bro code? Meh. .haha Girl code is simple you know. Kalau kita ada perasaan tak puas hati tentang sesuatu dan rasa nak meluahkan kemarahan, kesedihan, kekecewaan dan segala perasaan negative kepada seseorang, kita hendaklah berbuat demikian (berbebel dengan emosional) dekat kawan baik kita sahaje. See. .easy pizi. .

Sebab logiknye, ekhem. .kalau kawan baik ni, dia akan layan je apa kita cakap, tak kisah la betul ke tak dia akan menangkan kita. Tapi kawan baik biasanya mengamal amalan cover mengcover. Ape yang kita bebel, marah-marah maki ke dan sebagainya, akan stay antara kita dan dia je. Takde penambahan cerita. Kalau kawan biasa tu lain sikit, perasaan nak membekap membe tu kurang. So cerita tu jadi macam cerita hot la, jadi modal nak berborak ngan orang lain. So jadi ler gosip.

Yeke? Aku pun tak sure ape aku cakap ni betul ke tak. haha Tapi gitu lah kot. Bila kita tersalah cerita pasal sesuatu dengan emosionalnya kat orang yang salah, cerita tu akan tersebar dengan meluasnya, secara sengaja atau tak sengaja. 


Camnoh nak handle gosip?


Jangan gosip? Imposibru. Best kot bergosip. Haha Diam-diam ubi cemana pun, kalau ade orang kata "Weh, aku ade citer hot!" mesti tak tahan, rasa nak dengar je. huhu #pengalaman. I guess the best thing to do is, anggap gosip tu sebagai cerita rekaan semata-mata dan anggap gosip tu sebagai hiburan. Tak payah nak pecaya sangat la cerita buah mulut nih, tak payah nak cerita kat orang lain sangat la. Tumpang gelak kejap pastu buat dunnoe je. Ye ke idak? Ceh, cakap senang la. Dem

*kalau la tetiba satu hari nanti ade dengar cerita tak sedap pasal diri sendiri. .gelak pastu cakap padan muka kat diri sendiri jela. Haha Cam ko tak gohsip-gohsip aje der. Gelakkan aje ler. .takde ape ler. .

Oke dah.sekian sahaje bebelan saya untuk malam ini.

You Might Also Like

0 ♪♬♪♪♬ Comments

Tell me what you think about this post