boosting self esteem

Wednesday, October 02, 2013


♥ assalamualaikum 


Hey. So whats up? It has been months since we finished class. Ada yang dah kerja, yang sambung belajar pun boleh tahan ramai, yang nak kahwin pun ramai jugak. Belum kira yang planning nak kahwin lagi. Semua orang ada hal masing-masing. Me? Well, same ol' same ol'. Tak ada yang menarik sangat, not yet maybe.



Phases of insecurity



Aku rasa lepas habis degree ni macam-macam perasaan ada. Altho dah macam cerita basi tapi aku masih culture shock lagi. Terkejut. Bila sambung belajar, macam-macam soalan orang tanya. Tapi yang paling common mesti,


" Oh, sambung ke. Amek kos ape? "
" Kenape tak sambung belajar oversea? "
" Biasiswa ke? "
" Kenapa taknak kerje dulu, gain experience? "


Some people asked for the sake of curiosity and some, i can say, are just being judgmental. Bila mula-mula start degree, orang akan kata civil engineering tu mudah. Engineering course yang paling cikai lah dalam semua engineering yang ada ni. Then bila sambung belajar, amek master in construction management, i still get the same response from people. And when you get that comment from your lecturer, it hurt even more.  I know people are entitled to their own opinion, but still..you don't have to say it in the meanest kind of way. How you say things are just as important as what you're saying. 

I am not ashamed of who i am, of what i choose to be. In fact, those people who easily label people without knowing the reason behind the decisions that people make should be ashamed of themselves. If you're a teacher, you should have known better. You are the role model for the younger generations. 



Relativity



Aku rasa, maksud kejayaan tu sangat relative. Tapi kita sebagai orang islam kena lah ada asas pegangan yang betul, dan teguh. Kita tak boleh translate ikut kemahuan kita as a human being semata-mata. Ada banyak perkara yang kita kena ambil kira dan tekankan.


I believe in qada' and qadar. Weather its good or bad, there is always a reason for it to happen. What makes people differ is their reaction to it. Ada orang mudah dapat kejayaan. Belajar bagus, kerja bagus. Tapi reaksi terhadap kejayaan tu, tak berapa nak bagus. I mean, ada orang berjaya dunia tapi terlalu leka sangat sampai lupa nak bersedia untuk akhirat. Ada orang pulak rasa macam dah berjaya kumpul harta dan ilmu dan segala-galanya yang perlu untuk dunia dan akhirat sampai dia jadi riak dan takbur. Ada jugak orang yang hidup susah tapi penuh dengan keberkatan dan redha Allah dan ada jugak yang sebaliknya. 



Tanggungjawab



Kita ada tanggungjawab. Semua orang ada tanggungjawab masing-masing. Apa pun profession kita, kita bertanggungjawab untuk ikhlas dalam kerja yang kita buat. Apa dan siapa kita harini semuanya adelah dengan izin Allah. Kalau kita pandang rendah ataupun hina orang lain, maksudnya kite persoalkan keputusan dan rancangan Allah. Baik buruk sesuatu semuanya bersebab. Tapi tak bermaksud kita membenarkan perkara yang salah. Caranya kena betul, dan niat pun kena lah Lillahi Ta'ala. So what ever you're doing now, weather you're working or studying or marrying, haha..remember to do it with all your heart. To be sincere and to do things Lillahi Ta'ala. Put your faith in Allah and everything will be just fine.


*Ilmu untuk dicari dan dikongsi, bukan untuk dibuat trofi.


You Might Also Like

0 ♪♬♪♪♬ Comments

Tell me what you think about this post